Beelduitval of slecht signaal op alle zenders

  • Ontvangstapparatuur voor je tv is gevoelig. Tussen satelliet, schotelantenne, kop, ontvanger en televisie kan er altijd iets verkeerd gaan.  Bij CanalDigitaal heb je van alle tv-providers volgens de Consumentenbond het minste last van storingen (Provider monitor onderzoek juni 2013), maar er kan natuurlijk altijd iets verkeerd gaan. Op deze pagina vind je meer informatie over eventuele oorzaken van storingen en bijbehorende oplossingen

    Het weer
    Het digitale tv-signaal wordt verstuurd door de lucht. Alles wat dit signaal in de weg kan staan (vooral onweer of heftige regen), kan daardoor in principe een storing veroorzaken in je ontvangst. Heb je dus plotseling geen of slecht beeld op alle zenders en regent of onweert het heel hard? Wacht dan heel even, als de bui is overgetrokken is de kans groot dat je signaal weer beter wordt. Ook vanuit Hilversum en Luxemburg worden signalen verzonden, dus bekijk ook de buienradar voor die plaatsen als je vermoedt dat het weer je signaal in de weg zit:

    Als je schotel goed is uitgericht, zou je bij normale buien geen last moeten hebben van signaalverlies. Heb je bij ieder spatje regen last van beelduitval? Dan dient je schotel wellicht opnieuw uitgericht te worden. Lees verder op deze pagina meer informatie over het heruitrichten van je schotel.

    Ook sneeuw zou ervoor kunnen zorgen dat je signaal verstoord wordt. Door sneeuw die aan de schotel blijft plakken, kan het signaal niet meer goed doorgegeven worden naar de ontvanger. Heeft het dus gesneeuwd en heb je vervolgens geen of slecht beeld? Maak dan je schotelinstallatie sneeuwvrij en controleer het beeld nog eens. Let er hierbij wel op dat je de schotel niet draait, dan dient de schotel namelijk opnieuw uitgericht te worden.

    Uitrichting schotel
    Is er iets gebeurd waardoor je schotel verschoven kan zijn? Dan is je signaalontvangst waarschijnlijk verminderd doordat je schotel niet meer goed is uitgericht. Hij vangt dan het signaal van de verschillende satellieten niet meer goed op en kan dit dus ook niet meer goed doorsturen naar je ontvanger en uiteindelijk je tv. Richt je schotel opnieuw uit, of laat dit (voor een vergoeding) doen door de plaatselijke dealer of één van onze monteurs. Bel hiervoor met onze klantenservice via 0900 - 9323 (€ 1 per gesprek).

    Een film over beelduitval op alle zenders vind je hier:

CanalDigitaal® is een merk gebruikt door M7 Group S.A. | Rue Albert Borschette 2, L-1246 Luxembourg | 

R.C.S. Luxembourg : B 148.073 | Vestigingsvergunning n° 00143760/1 | Algemene voorwaarden | Privacy & Disclaimer | Over ons