Beelduitval of slecht signaal op sommige zenders

  • Als je beelduitval hebt op sommige zenders, kan dat aan verschillende dingen liggen. Op een aantal punten in je ontvangstapparatuur kan iets mis gaan en belangrijk is dus dat je methodisch te werk gaat om het probleem op te lossen. Bij CanalDigitaal heb je vergeleken met de overige tv-providers volgens de Consumentenbond het minste last van storingen (Provider monitor onderzoek juni 2013), maar er kan natuurlijk altijd toch een storing optreden. Heb je last van beelduitval of de melding 'geen signaal' op alleen bepaalde zenders? Op deze pagina vind je de meest voorkomende oorzaken en de bijbehorende oplossingen.

    Je ontvanger

    Af en toe wijzigt er iets in de manier waarop bepaalde zenders worden doorgegeven. Steeds meer zenders komen (ook) beschikbaar in HD, maar ook zenders die in de standaard digitale kwaliteit worden doorgegeven kunnen gebruik maken van een nieuwe uitzendtechniek. Deze techniek heet MPEG4 en zorgt er vooral voor dat er meer ruimte op de satelliet, of bandbreedte, beschikbaar komt voor nieuwe zenders. Om zenders te kunnen bekijken die worden uitgezonden in de MPEG4-uitzendtechniek, dient je ontvanger HD-ready te zijn. Zijn er de laatste tijd zenders die je eerst wel kon zien, plotseling verdwenen? Check dan of je ontvanger wel HD-ready is. Is hij niet HD-ready? Dan krijg je van ons een passende aanbieding. Kijk op www.canaldigitaal.nl/wijziging2013 voor meer uitleg, een test en (eventueel) je persoonlijke aanbieding.

    Je ontvangstkop

    De laatste tijd wordt er ook fysiek gewijzigd in het uitzendsignaal van sommige zenders. De transponder of satelliet, waar bepaalde zenders vanaf uitgezonden worden wijzigt. Ook dit gebeurt om ruimte te maken om nieuwe zenders uit te kunnen zenden. Om zenders die van uitzendsatelliet wijzigen te kunnen blijven ontvangen, is het belangrijk dat je ontvangstkop het signaal van de nieuwe satelliet kan ontvangen. Je hebt dan een dubbele of driedubbele ontvangstkop (Duo- of Triple-LNB) nodig. Heb je nog een enkele ontvangstkop (Single-LNB)? Dan krijg je van ons een mooie aanbieding om een Duo-LNB te ontvangen. Kijk op www.canaldigitaal.nl/wijziging2013 voor meer uitleg. Hier kun je ook een test doen om te kijken of je beelduitval op bepaalde zenders hierdoor veroorzaakt wordt en vind je (eventueel) je persoonlijke aanbieding.

    Uitrichting schotelinstallatie

    Kan het zijn dat je schotelinstallatie is verschoven? Dan kan het zijn dat je ontvangstkop of de schotel zelf niet meer goed is uitgericht. Het beste kun je de schotel opnieuw uitrichten, of laat dit (tegen een kleine vergoeding) doen door je plaatselijke dealer of één van onze monteurs. Bel hiervoor met onze klantenservice via 0900 - 9323 (€ 1 per gesprek).

    Een film over beelduitval op sommige zenders vind je hier:

CanalDigitaal® is een merk gebruikt door M7 Group S.A. | Rue Albert Borschette 2, L-1246 Luxembourg | 

R.C.S. Luxembourg : B 148.073 | Vestigingsvergunning n° 00143760/1 | Algemene voorwaarden | Privacy & Disclaimer | Over ons