Being 17, de ontroerende worsteling naar volwassenheid

‘Ik weet niet of ik alleen jou leuk vind of ook andere mannen’. In Being 17, een prijswinnend coming-of-age drama op Outfest Los Angeles LGBT Film Festival, zijn verwarring, twijfel en lust gevoelens waar de hoofdrolspelers mee worstelen. Herkenbare gevoelens voor alle opgroeiende jongeren. Being 17: het intieme portret van twee adolescenten die in gevecht zijn met zichzelf én elkaar. Gender en seksualiteit zijn vandaag het gesprek van de dag, dat maakt deze ontroerende film erg relevant. Een weergave van de innerlijke strijd die zeventienjarigen moeten leveren om erachter te komen wie zij zijn, wat hun seksualiteit is en hoe zij hier uiting aan moeten geven.

Naam: Being 17
Duur: 109 minuten
Wanneer: on-demand via Canal Digitaal Films
Oordeel: 5/5 sterren

Het verhaal gaat over twee jongens die opgroeien in de Franse Pyreneeën. Thomas (Corentin Fila) is een knappe jongen die vanaf de boerderij elke dag anderhalf uur door de sneeuw reist om naar school te gaan. Hij gaat naar dezelfde school als Damien (Kacey Mottet Klein), een blonde jongen met een oorbel die een goede band met zijn ouders heeft. Moeder Marianne (Sandrine Kiberlain) is een hardwerkende dorpsdokter die de zieke adoptiemoeder van Thomas behandelt. Zijn vader is een piloot bij de landmacht en is vaak van huis.

Thomas en Damien lijken elkaar niet te liggen. Zo laat Thomas Damien tijdens een wiskundeles struikelen. Ook bespringt hij hem op het schoolplein, waardoor hij uiteindelijk zelf een bloedneus oploopt. Er hangt een gespannen sfeer tussen de twee en ze verliezen elkaar geen moment uit het oog. De cijfers van Thomas kelderen en als zijn adoptiemoeder naar het ziekenhuis moet wegens zwangerschap, beslist Marianne dat Thomas tijdelijk bij hen komt inwonen. Maar het gevecht tussen de twee gaat gewoon door.

De bewuste verwarring die regisseur Andreé Téchiné creëert, weerspiegelt het gevoelsleven van de jonge mannen. Waar je de ene keer aantrekkingskracht bespeurt, wordt dit al snel de kop ingedrukt door de onderhuidse woede waar ze last van lijken te hebben. En als Thomas Damien een doelbewuste kopstoot geeft, neemt Damien het voor hem op bij de directeur. Mixed signals voeren de boventoon.

Ongrijpbare tweede laag

Enige helderheid ontstaat pas als Damien begerig naar de naakte achterkant van Thomas kijkt die in het ijskoude smeltwater verdwijnt voor een verfrissende duik. De wisselende blikken krijgen direct een andere lading. Dit is geen spoiler, deze ‘andere lading’ is de ongrijpbare tweede laag die door het verhaal heen schemert en het juist zo intrigerend maakt. Als kijker blijf je geboeid kijken om de subtiele verbale en non-verbale signalen op te vangen.

De woeste Franse natuur onderstreept de rauwe seksuele aantrekkingskracht die van Thomas uitgaat. Een mooie sterke man: hij draait de nek van een kip om met zijn blote handen, in de avonden werkt hij op de boerderij bij zijn ouders en ‘s nachts sluipt hij door de bossen en snuift de frisse berglucht op.

Complexiteit van het opgroeien

De complexiteit van menselijke relaties is een van de favoriete onderwerpen van Téchiné en ook in deze film is dit het onderwerp. De hoofdrolspelers zijn volwassen aan het worden, definiëren hun identiteit en krijgen te maken met seksuele gevoelens die zij nog niet eerder ervaren hebben. Hoe werkt dit allemaal en wat moet ik ermee? Wie of wat ben ik? Met vallen en opstaan worden deze vragen genuanceerd beantwoord. Het geeft een realistische inkijk in de wereld van jonge jongens die zich ontwikkelen. Weer eens wat anders dan de Amerikaanse filmische wereld die de meesten van ons kennen. Een fase en strijd in het leven die voor iedereen wel herkenbaar is.

Volg ons op
FacebookTwitter  
Telefoon: 088 00 38 555 (lokaal tarief)
Inschrijven voor de nieuwsbrief van Canal Digitaal
Bedankt voor je inschrijving voor de nieuwsbrief van CanalDigitaal.