Young and Beautiful, lief en tegelijk provocerend

In de Franse film ‘Young and Beautiful’ (Jeune et Jolie) van regisseur François Ozon staat de uit de hand gelopen seksuele volwassenwording van de 17-jarige Isabelle centraal. Een op het oog normale jonge vrouw die plotseling een heel ander pad gaat bewandelen. Kijken we naar een uit de hand gelopen puber? Een eenzaam meisje dat op zoek is naar genegenheid? Mist ze haar vader die ze sinds de scheiding niet meer ziet? De film geeft een aantal verklaringen maar als kijker blijf je met een interessante vragen zitten die hopelijk beantwoord zullen worden.

Naam: Young & Beautiful

Duur: 95 min

Wanneer: on-demand via Canal Digitaal Films

Oordeel: 5/5 sterren

Zomer

Het verhaal begint in de zomer waarin Isabelle haar 17e verjaardag viert. Tijdens een familievakantie leert ze een Duitse jongen kennen, met wie ze voor het eerst vrijt. In het eerste gedeelte van de film is goed te zien dat Isabelle een liefhebbende familie heeft. Ze heeft een hechte band met haar jongere broertje en aan hem vertelt ze op dat moment nog alles. Haar eerste ervaring met mannen lijkt geen succes. Als de familie in de auto wegrijdt kijkt Isabelle niet op of om als haar zomerliefde voorbij fietst.

Herfst

Na deze scene is een sprong naar de herfst. We zien Isabelle weer die aanklopt bij hotelkamers en zichzelf prostitueert bij oudere mannen. Hoe ze in deze situatie terecht is gekomen wordt niet duidelijk. In dit gedeelte van de film zien we ook hoe Isabelle zich vervreemd van haar vrienden en familie. Interessant in dit gedeelte is de band die Isabelle opbouwt met haar eerste klant, een veel oudere man. Met hem kan ze goed opschieten en lijkt ze zich minder eenzaam te voelen. Wat is er gaande?

Winter

In het derde hoofdstuk komt een van Isabelle’s klanten te overlijden. Dan ontdekt de omgeving van Isabelle dat ze een dubbelleven leidt. De emoties lopen hoog op. Daar waar haar stiefvader nuchter reageert, raakt de moeder van Isabelle in paniek. Dit wordt mooi weergegeven in een aantal heftige scenes. Het jongere broertje van Isabelle kijkt alles op een afstand aan zonder zich met zijn zus te bemoeien. Net als in de rest van de film is duidelijk te zien dat hij geeft om zijn oudere zus. Vragen van de politie en bemoeienis van een psycholoog maken het er niet makkelijker op voor het aangeslagen 17-jarig meisje, dat direct betrokken was bij de dood van een man.

Lente

In de afsluitende lente is te zien hoe Isabelle weer een normaal leven probeert op te bouwen en wordt er meer duidelijk over wat er gebeurd is met Isabelle. Zo zien we dat Isabelle geld verdient met een normaal oppasbaantje. Ze pakt de vriendschap met haar beste vriendin op door mee te gaan naar een feestje met leeftijdsgenoten. Isabelle vervolgt haar therapie, krijgt haar eerste vriendje en ook de goede band met haar broertje wordt mooi in beeld gebracht. Alles wat daarvoor gebeurd is blijft voelbaar, wat de scenes extra interessant maakt.

In de film wordt nooit een duidelijke verklaring gegeven voor het gedrag van Isabelle. Ze geniet niet van het werk dat ze doet. Haar familie is welvarend, ze heeft een goede band met haar broertje en beste vriendin. Het geld dat Isabelle verdient geeft ze niet uit. Waarom doet Isabelle wat ze doet? En zal ze uiteindelijk terugvallen in haar gedrag? Young and Beautiful is een mysterieuze film met een sterk acterende hoofdrolspeelster die tegelijk eenzaam, lief en provocerend is. De keuzes die ze maakt en de band met haar omgeving roepen veel vragen op. Een verrassende slotscène en de fijne soundtrack zorgen dat de sfeer van de film en de interesse naar haar beweegredenen tot het einde boeiend blijven.

Volg ons op
FacebookTwitter
Telefoon: 088 00 38 555 (lokaal tarief)