Formule 1: terugblik op een enerverend seizoen

Nog een race en dan zit het Formule 1-seizoen er alweer op. Inmiddels zijn de prijzen al verdeeld: Lewis Hamilton is wereldkampioen bij de coureurs en Mercedes bij de constructeurs. Voor Max Verstappen was het een jaar met veel dieptepunten, maar ook zeker een aantal hoogtepunten. Hoog tijd om in deze Formule 1 terugblik het afgelopen seizoen in grote lijnen nog eens door te nemen.

Formule 1 2017: een jaar zonder regerend wereldkampioen

Vriend en vijand verraste hij: Nico Rosberg kondigde een week na het veroveren van de wereldtitel in 2016 aan per direct te stoppen. En daarmee heeft de Formule 1 dit jaar voor het eerst sinds 1994 geen regerend wereldkampioen. Toen was het Alain Prost die na het veroveren van zijn vierde titel de helm aan de wilgen hing, dit keer dus Rosberg. Zijn vervanger bij Mercedes? De koele kikker uit Finland, Valtteri Bottas.

Titanenstrijd: Hamilton versus Vettel

In de winter die daarop volgde bleek concurrent Ferrari een ijzersterke bolide te hebben gebouwd. Dat onderstreepte Sebastian Vettel nog maar eens door twee van de eerste drie Grands Prix te winnen, namelijk die van Australië en Bahrein. Tussendoor won Mercedes met Hamilton de race in China, waarin Max Verstappen imponeerde door vanuit het achterveld naar het podium te rijden. Duidelijk was dat Mercedes zijn borst kon natmaken voor Ferrari en dat Red Bull geen racewinnende auto had gebouwd.

Pechvolle eerste helft voor Verstappen

Ook bleek dat de Red Bull van Verstappen zo zijn gebreken had. En dat resulteerde vooral in uitvalbeurten. Véél uitvalbeurten… En nog vaak in kansrijke positie ook. Zo viel Verstappen in Canada uit terwijl hij op een podiumplek reed. In Azerbaijan viel hij ook uit, waarna teamgenoot Daniel Ricciardo – die achter ‘m reed – er met de zege vandoor ging. Resultaat? Een woeste Verstappen die de pers niet te woord wil de staan.

In de tussentijd ging het gevecht tussen Ferrari en Mercedes in alle hevigheid door. Iets over de helft van het kampioenschap, na de race in Hongarije, hadden concurrenten Hamilton en Vettel respectievelijk 188 punten en 177 punten. Een klein verschil waaruit bleek dat er nog van alles mogelijk was.

Max Verstappen: de succesvolste coureur van de slotfase?

Maar in de slotfase van het seizoen kwam de pechduivel bij Ferrari op bezoek. In Singapore vielen zowel Vettel als Kimi Räikkönen uit na een crash vlak na de start met Verstappen. In Japan viel Vettel uit met technische problemen. Concurrent Hamilton profiteerde optimaal door in zowel Singapore als Japan te winnen. Tussendoor werd hij in Maleisië tweede, een race die werd gewonnen door Max Verstappen.

Bij de jonge Nederlander was de pech dus eindelijk verleden tijd. Op het Maleisische circuit van Sepang won hij de race door vroeg in de wedstrijd een knappe inhaalactie op Hamilton te plaatsen. Drie races later was het opnieuw raak: in Mexico reed hij dominant naar de overwinning. Daarmee haalde Verstappen in de laatste vijf races met 90 punten meer punten binnen dan wie dan ook.

Dat zal Hamilton een worst zijn geweest: hij had in Mexico aan twee puntjes genoeg om zijn vierde wereldtitel te winnen. Maar ook Hamilton weet het maar al te goed, Verstappen komt eraan en wordt volgend jaar een coureur om rekening mee te houden. Sterker nog: Hamilton erkent dat hij keihard moet gaan werken om volgend jaar Verstappen de baas te kunnen zijn. Mooie woorden!

Nog maar één race te gaan

Hoewel Hamilton en Mercedes al kampioen zijn, staat er nog een Grand Prix op het programma. Aan het einde van de maand staat de seizoensfinale in Abu Dhabi op het programma. Hoewel Verstappen in Brazilie motorvormogen tekort kwam om voor de zege te gaan, is hij in Abu Dhabi een gevaarlijke outsider voor de overwinning. En het mooie is: deze race is te zien bij Ziggo Sport Select, dat in ons Entertainment HD-pakket zit!

Wanneer begint de Formule 1 in 2018?

Het huidige seizoen is dus nog niet eens afgelopen. Toch kijken veel liefhebbers al uit naar het Formule 1-seizoen van 2018. De reglementen blijven onveranderd, wat goed nieuws is voor Verstappen en Red Bull. Hun auto lijkt momenteel ‘overall’ de snelste te zijn. Het lijkt er daarom op dat Verstappen volgend jaar een auto kan krijgen die vanaf het begin mee kan dingen voor de hoofdprijs. Maar hij kan dan wel rekenen op geduchte concurrentie in de vorm van Sebastian Vettel van Ferrari, Lewis Hamilton van Mercedes én natuurlijk zijn eigen teamgenoot Daniel Ricciardo.

Omcirkel daarom maar met rood in je agenda: 25 maart, want dan is de eerste Grand Prix van 2018!