Formule 1 kijken

Dit jaar kun je nog vier races van de Formule 1 kijken, dan zit het seizoen erop. Wanneer pakt Lewis Hamilton de wereldtitel? Of weet Sebastian Vettel toch nog het tij te keren? En in welke race is de kans het grootst dat Max Verstappen de Grand Prix wint? Bij Canal Digitaal kun je alle Formule 1 races live kijken. RTL Duitsland is vrij te ontvangen en zendt alle races uit.

Formule 1 kijken

Met televisie van Canal Digitaal kun je op twee manieren Formule 1 kijken: gratis via het vrij te ontvangen RTL Duitsland op kanaal 114 of via het Nederlandse Ziggo Sport Select, wat in het Ziggo Sport Totaal– en Entertainment HD-pakket zit. Bij Ziggo Sport Select kijk je F1 zonder reclame. Heb je het Ziggo Sport Totaal-pakket? Dan kun je ook online Formule 1 streamen via Ziggo Sport Go. Bij RTL Duitsland kijk je gratis Formule 1, maar zijn er wel reclame-onderbrekingen.

Voorbeschouwing laatste Formule 1-races 2018

Je kunt in 2018 nog naar vier Formule 1-races kijken. Dan is het seizoen afgelopen. Deze races staan nog op het programma:

  • Grand Prix van de Verenigde Staten, start zondag 21 oktober om 20.10 uur Nederlandse tijd
  • Grand Prix van Mexico, start zondag 28 oktober om 20.10 uur Nederlandse tijd
  • Grand Prix van Brazilië, start zondag 11 november om 20.10 uur Nederlandse tijd
  • Grand Prix van Abu Dhabi, start zondag 25 november om 15.10 uur Nederlandse tijd

Wanneer pakt Lewis Hamilton de wereldtitel?

Eigenlijk is het niet meer de vraag óf Lewis Hamilton de wereldtitel pakt, maar wanneer. In de resterende vier races zijn er nog honderd punten te scoren en de voorsprong van Lewis Hamilton op Sebastian Vettel bedraagt 67 punten. Komend weekend in Austin kan Hamilton dus al de wereldtitel pakken. Hij moet dan acht punten meer scoren dan Vettel. Wint Hamilton? Dan moet Vettel dus tweede worden. Omdat Mercedes de laatste races zeer dominant is, is de kans groot dat Hamilton komende zondag zijn vijfde wereldtitel pakt. Daarmee komt hij op gelijke hoogte met Juan-Manuel Fangio, een legendarische coureur uit de jaren ’50.

Twee weken geleden zette Hamilton een belangrijke stap richting zijn vijfde titel door de Grand Prix van Japan te winnen.

Wat zijn de kansen voor Max Verstappen in de laatste vier races?

Max Verstappen is bezig aan een ijzersterke tweede seizoenshelft. Begin dit jaar was hij nog vaak betrokken bij ongelukken en maakte hij soms domme fouten. Inmiddels laat ‘ie geen spaan heel van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, die na dit seizoen naar Renault vertrekt. Oké, Ricciardo kent veel pech, maar Verstappen is ‘m in zowel kwalificaties als races de baas.

Verstappen verkeert in topvorm en wil dat graag bekronen met een overwinning. Dat zit er in de Verenigde Staten waarschijnlijk niet in. In Mexico, een week later, maakt hij meer kans. Vorig jaar won Verstappen de Grand Prix van Mexico. Omdat het circuit op zo’n 2000 meter hoogte ligt, is het krachtsverschil tussen de Renault-motor van Verstappen en andere motoren een stuk kleiner. Weet hij daar dit jaar opnieuw van te profiteren?

Een race die ook altijd het kijken waard is, is de Grand Prix van Brazilië. Op het circuit van Interlagos kan het soms heerlijk hard regenen. Zo ook twee jaar geleden, toen Verstappen misschien wel een van de meest legendarische inhaalraces reed.

Vooruitblik Formule 1 2019

Het seizoen loopt op zijn eind. Na een korte winterstop zullen de teams vanaf februari 2019 weer een teken van leven geven. Dan worden de nieuwe auto’s gepresenteerd. In maart start het seizoen met de Grand Prix van Australië. Het wordt voor Verstappen de eerste race met een Honda-motor: Red Bull verlengt het contract met Renault niet en stapt over op de Japanse motorfabrikant.

Er is ook een regelwijziging op komst: de voorvleugel van Formule 1-auto’s wordt volgend jaar simpeler. Dit doet de organisatie om inhalen makkelijker te maken. De huidige voorvleugels genereren heel veel neerwaartse druk. Hierdoor laat een auto ‘verstoorde lucht’ achter. Een achtervolgende wagen heeft hierdoor minder grip en is zo minder snel, waardoor inhalen lastig is. De versimpelde voorvleugel moet dit probleem verminderen.

Maar eerst… een knallende slotfase van de Formule 1 in 2018!