Ik heb geen signaal op alle zenders, wat kan ik doen?

Wil je tv-kijken, maar heb je op alle zenders geen signaal? Dan wil je vast weten wat er aan de hand is. Deze checklist helpt je daarbij. Zo kun je in veel gevallen het probleem al oplossen en mocht het baten dan staat onze klantenservice voor je klaar.

Staat het juiste tv-kanaal ingesteld?

Controleer eerst of je televisie op het juiste invoerkanaal staat. Dit doe je met de ‘Source’-knop op de afstandsbediening van je televisie. Je ziet dan of de tv op het kanaal staat waarop het beeld van je Canal Digitaal-ontvanger wordt getoond. Staat ‘ie niet op het juiste invoerkanaal? Selecteer dan de juiste ‘poort’ op je tv waar je de HDMI- of Scartkabel op hebt aangesloten.

 

Stap 1: Controleer de kabels

Heb je ook geen signaal als je tv wél op het juiste invoerkanaal staat? Dan ligt het probleem ergens anders. Controleer eerst of de kabels nog goed zijn aangesloten. Heb je een HD-recorder met twee kabels, verwissel dan de coaxkabels en test ofje beeld krijgt als je naar een zender zapt. Controleer ook of de connectoren op de kabels goed zijn aangedraaid. Deze moeten aan beide kanten goed zijn aangedraaid. Niet alleen op de aansluitpunten op de achterkant van de ontvanger, maar ook op de LNB (ontvangstkop). Heb je ook daarna geen signaal? Het zou kunnen dat de kabels kapot zijn maar dit komt zelden voor, daarom gaan we eerste door met stap 2:

Stap 2: Schotel goed uitrichten

Via het gebruikersmenu (ga in het menu naar ‘Instellingen’ >> ‘Installatie’ >> ‘Signaalkwaliteit’) van de interactieve ontvanger achterhaal je de sterkte en de kwaliteit van het binnenkomende satellietsignaal via de schotel. Het is mogelijk dat dit signaal niet meer optimaal is, omdat je schotel en LNB niet meer goed staan uitgericht. Je moet dan opnieuw je schotel uitrichten. Heb je een MZ-101 of MP-201 als ontvanger? Probeer bij deze ontvangers zo dicht mogelijk bij de 100% signaalsterkte en kwaliteit te komen door de uitrichting van je schotel en LNB aan te passen.

Stap 3: Externe storingen en oorzaken achterhalen

Zijn alle drie de bovenstaande punten niet de oorzaak van het probleem? Dan ligt het probleem waarschijnlijk wat verder van huis. Check allereerst onze pagina voor meldingen en storingen. Hier zie je of er een algemene storing is die ervoor zorgt dat je geen signaal krijgt op alle zenders.

Slecht weer kan er ook voor zorgen dat je geen signaal hebt. Let wel: dit hoeft niet per se slecht weer bij jou thuis te zijn. Noodweer in Hilversum, Luxemburg of Praag kan er óók voor zorgen dat je geen signaal hebt. Op deze locaties wordt het signaal naar de satellieten gestuurd waar jij het signaal van ontvangt. Hevige onweersbuien kunnen dit uplinksignaal beïnvloeden. Het probleem ligt dan dus niet bij jouw ontvanger.

Ook een mogelijkheid: satelliet-gerelateerde storing

Heb je op bepaalde zenders geen signaal, maar ontvang je andere zenders wél prima? Dan is het misschien een satelliet-gerelateerde storing. Check via onze zenderlijst welke zenders je niet ontvangt. Hebben de niet-werkende zenders allemaal dezelfde positie, maar werken de zenders met een andere positie wél? Dan is er waarschijnlijk een storing aan één van de ASTRA-satellieten. Dit wordt dan zo snel mogelijk opgelost. Blijft het probleem voortduren? Neem dan even contact met ons op, want misschien is je LNB kapot.

Ik ontvang mijn abonnementszenders niet

Het is ook mogelijk dat je wél vrij te ontvangen zenders ontvangt, maar dat je jouw abonnementszenders niet kunt bekijken. Dit zijn de zenders die in bijvoorbeeld het Basis HD-pakket zitten. In dat geval is er iets misgegaan bij het verversen van je kijkrechten. Laat in dat geval de televisie een half uur op NPO 1 HD staan, zonder te zappen. Je interactieve ontvanger haalt dan automatisch een heractivatiesignaal via de satelliet binnen. Zodra dit signaal ‘binnen’ is, kun je gewoon weer naar alle zenders van je zenderpakket kijken. Lost dit het probleem niet op? Laad dan de laatste zenderlijst in via het gebruikersmenu van je ontvanger.

Ik ontvang nog steeds op alle zenders geen signaal, wat nu?

Heb je alle stappen doorlopen, maar kun je nog steeds geen tv-kijken? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Neem in dat geval gerust contact op met onze klantenservice. Zij helpen je met het vinden van de oorzaak en lossen het probleem graag voor je op.

 

Volg ons op
FacebookTwitter  
Telefoon: 088 00 38 555 (lokaal tarief)
Inschrijven voor de nieuwsbrief van Canal Digitaal
Bedankt voor je inschrijving voor de nieuwsbrief van CanalDigitaal.