Problemen oplossen met Bellen

Internetverbinding controleren

Bij het gebruik van telefonie via CanalDigitaal loopt je telefoonverbinding via internet (VoIP). Je kunt dus alleen bellen als het modem verbonden is met internet.

Controleer op je (via WiFi verbonden) PC/Laptop/mobiele telefoon of je een internetpagina kunt bezoeken. Heb je verbinding met internet? Ga dan verder met de volgende stap

Werkt je internet niet? Dan dien je eerst stappen te ondernemen om je internetverbinding weer werkend te krijgen

Je modem resetten

In de meeste gevallen kun je problemen oplossen door het modem te resetten.

  1. Gebruik een uitgevouwen paperclip, tandenstoker of scherp potlood
  2. Houd hiermee het 'reset-gaatje' achterop het modem 30 seconden ingedrukt
  3. Wanneer het resetten voltooid is zullen alle lampjes kort uitgaan
  4. Wacht totdat het modem weer volledig is opgestart
  5. Controleer of het probleem is opgelost

Basisstation resetten

Wanneer je gebruik maakt van een draadloze (DECT-)telefoon kunnen problemen met de vaste telefoonverbinding worden veroorzaakt door het basisstation van de telefoon. Reset het basisstation om het probleem te verhelpen.

  1. Haal de stekker van het basisstation uit het stopcontact
  2. Wacht 30 seconden
  3. Sluit het basisstation weer aan op het stopcontact, het kan enkele minuten duren voordat het apparaat weer is opgestart
  4. Controleer of het probleem is opgelost

Aanlsuiting controleren

Bij aanhoudende problemen met internet of de vaste telefoonverbining is het van belang te controleren of het modem juist is aangesloten. Controleer daarom of:

  • De voeding correct is aangesloten op het modem en het stopcontact
  • Het modem met de bijgeleverde (grijze) kabel is aangesloten op het aansluitpunt van KPN. De kabel dient aan de modemzijde aangesloten te zijn op de DSL-poort.
  • Het telefoontoestel met een telefoonkabel is aangesloten op het modem. De kabel dient verbonden te worden met "Phone 1"