Ervaar je problemen met het gebruik van je CI-module in combinatie met de ingebouwde DVB-S2 satelliettuner? Lastig! Maak een keuze uit de onderstaande opties voor meer informatie over het oplossen van dit soort problemen.

Geen beeld met de CI-module

Als je geen beeld hebt, of een foutmelding krijgt tijdens het bekijken van je abonnementszenders, dan is het van belang om te controleren of dit probleem wordt veroorzaakt door het signaal, of door de rechtenvoorziening van je smartcard/module.

Om een signaalprobleem uit te sluiten controleer je de vrij te ontvangen testzenders.

  • Controleer Canal Digitaal Info en Nieuws (14). Heb je hier geen beeld? Dan speelt er mogelijk een probleem met de ontvangst van een of meerdere satellieten.

Gecodeerd signaal of geen rechten

Heb je wel beeld op de vrij te ontvangen zenders, maar geen beeld op de abonnementszenders? Dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de rechtenvoorziening van je abonnement.

Controleer de plaatsing van de module

Om rechten te krijgen voor je zenders moet de CI-module op de juist wijze geplaatst te worden. Controleer of de module op de juiste wijze in de TV zit. In de meeste gevallen moet deze ingestoken zijn met de afbeelding van de tv af.

Losse smartcard?

Ook met een CI-module met losse smartcard plaats je de module met de afbeelding van de tv af. Plaats de smartcard met de goudkleurige chip richting de afbeelding.


Cicam pincode gevraagd

Het kan voorkomen dat je TV een pincode vraagt voor de CICAM op het moment dat je de CI+ module CAM-701 installeert. Je kunt deze pincode aanpassen in het menu van de televisie.

  1. Kies in het menu "CICAM PIN Manager".
  2. Toets de pincode "1234", dit is de standaard ingestelde pincode.
  3. Let op: kies hier eerst 'Klaar' en daarna OK.

Lukt dit niet? Probeer het dan op de volgende manier.

  1. Navigeer naar het CAM-menu.
  2. Kies 'Oudelijk toezicht' en druk op OK.
  3. Kies 'Leeftijdsgrens wijzigen' en druk op OK.
  4. Voer de PIN '1234' in en druk op OK.
  5. Verlaat het menu door op BACK of EXIT te drukken.

Veelbekeken blogberichten

Schotel opnieuw uitrichten

Richt je je schotel zelf opnieuw uit? Dan hebben we handige tips die je helpen. Zo heb je altijd het beste beeld.

Schotel uitrichten

TV App installeren

Met je Canal Digitaal abonnement maak je gratis gebruik van de Canal Digitaal TV App. Zo kijk je overal waar je bent op je computer, laptop, tablet of Smart-tv.

TV App installeren

Deze week op tv

Geen idee wat je moet kiezen? Gelukkig hebben we onze tv-specialisten paraat, zij zoeken iedere week het beste van de Nederlandse tv bij elkaar.

Deze week op tv