Geen signaal

Controleren op storingen

Voordat je probeert signaalpoblemen te verhelpen is het van belang om te controleren of er sprake is van een storing. Wanneer er een storing plaatsvindt kun je vaak zelf niets doen om het probleem op te lossen, in dat geval werken onze technici om het probleem zo spoedig mogelijk op te lossen.

Je kunt op onze pagina met meldingen en storingen controleren of er op dit moment een storing plaatsvindt:

Meldingen en storingen

Is er op dit moment sprake van een storing?

Ja, er is een storingNee, er is geen storing

Extreem slecht weer

Signaalproblemen kunnen veroorzaakt worden door extreem slecht weer. Denk hierbij aan regen- hagel- of sneeuwbuien. Daarnaast kunnen restanten van weersomstandigheden die op de schotel blijven liggen voor signaalproblemen zorgen.

Is het op dit moment slecht weer of ligt er sneeuw of ijs op de schotel?

Ja, het is slecht weerNee, het is goed weer Terug

Blokkades wegnemen

Om signaal van de satelliet te kunnen krijgen moet de schotel vrij zicht op het zuiden hebben. Wanneer dit niet het geval is wordt het signaal tussen de satelliet en de schotel geblokkeerd en zie je de melding "Geen signaal".

Enkele veelvoorkomende blokkades zijn:

  • Bomen/bosjes
  • Grote gebouwen

Controleer of de schotel vrij uitzicht op het zuiden heeft. Blokkeert iets het signaal?

Ja, er is mogelijk een blokkadeNee, het zicht is vrijTerug

Afwijkende schoteltypes

Canal Digitaal levert standaard een 64cm schotel van het merk Triax of Inverto. Als je gebruik maakt van een afwijkend type schotelantenne kan de oorzaak van een signaalprobleem anders zijn, daarom is het van belang om dit uit te sluiten.

Enkele voorbeelden van afwijkende types schotelantennes zijn:

  • Vierkante schotels
  • Gemeenschappelijke schotelantennes
  • Automatische schotelantennes

Gebruik je een afwijkende schotel?

Ja, ik gebruik grotere/automatische schotelNee, ik gebruik een normale (64cm) schotelTerug

Controleer het menu

Het kan voorkomen dat de melding "Geen signaal" wordt veroorzaakt door de televisie zelf, niet door de ontvanger of schotel.

Je kunt dit uitsluiten door het menu van de ontvanger op te roepen.

  • Het menu is zichtbaar: Er is signaal van de ontvanger
  • Het menu is niet zichtbaar: Er is geen signaal van de ontvanger

Druk op de menuknop op de afstandsbediening van de ontvanger. Is het menu zichtbaar?

Nee, ik ziet het menu niet Ja, ik zie het menuTerug

Controleer de DiSEqC-instellingen

In het menu van de ontvanger kun staan instellingen waardoor het signaal van de satelliet herkend wordt. Als deze instellingen niet goed staan krijg je de melding "Geen signaal". Je kunt deze instellingen vinden in het menu.

Met een Duo of TripleLNB dienen de DiSEqC-instellingen als volgt te worden ingesteld:

  • Poort 1/A: ASTRA 1 (19.2E)
  • Poort 2/B: ASTRA 3 (23.5E)
  • Poort 3/C: ASTRA 2 (28.2E)
  • Poort 4/D: Ongebruikt/Hotbird (13.0E)

Controleer de DiSEqC-instellingen en pas ze indien nodig aan. Verlaat het menu en controleer of je beeld hebt. Is het probleem opgelost?

Ja, het probleem is opgelostNee, het probleem is niet opgelostTerug

Testzenders controleren

Om precies te weten waardoor het probleem wordt veroorzaakt controleer je de testzenders:

  • Kanaal 14: Info en Nieuws (ASTRA 3, 23.5E)
  • Kanaal 80: BVN (ASTRA 1, 19.2E)

Controleer de testzenders. Op welke zenders krijg je geen krijg je de melding "Geen signaal"?

Alléén geen signaal op kanaal 14Alléén geen signaal op kanaal 80Op beide zenders geen signaalTerug

Uitrichting controleren

Bij problemen op zenders van verschillende satellieten kan het probleem worden veroorzaakt door de uitrichting van de schotel. Als deze niet juist is krijgt de ontvanger geen signaal.

Om dit probleem te verhelpen dient de schotel opnieuw te worden uitgericht.

Zelf je schotel opnieuw uitrichten

Als je een beetje handig bent kun je de uitrichting van je schotel zelf aanpassen. Wees altijd voorzichtig, met name bij schotels op lastig bereikbare plaatsen!

Je kunt gebruik maken van onze handleiding voor het heruitrichten van je schotel.

Handleiding RecreatieseizoenHeruitrichten schotelantenne (standaard instructie)Heruitrichten TripleSat-schotelantenne

Je schotel opnieuw laten uitrichten

Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om je schotel uit te richten, kun je contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen je in contact brengen met een van onze Premium-dealers om je te helpen.

Contact opnemenTerug

DiSEqC-instellingen met MZ-101/MP-201

Je kunt de DiSEqC-instellingen aanpassen in het menu van de M7 MZ-101 en MP-201

  1. Druk op de menu-knop van deze ontvanger
  2. Selecteer 'Instellingen' en druk op OK
  3. Selecteer 'Installatie' en druk op OK
  4. Selecteer 'DiSEqC Instellingen' en druk op OK
  5. Selecteer 'Standaard configuratie' en druk op OK om de satellieten op de standaardvolgorde te zetten
Terug

DiSEqC-instellingen SAT-801

Je kunt de DiSEqC-instellingen aanpassen in het menu van de M7 SAT-801:

  1. Druk op de menu-knop van deze ontvanger
  2. Selecteer 'Installatie' en druk op OK
  3. Selecteer 'LNB Configuratie' en druk op OK
  4. Hier kan per satelliet een DiSEqC worden toegewezen, door het nummer dat bij DiSEqC 1.0 staat (#1, #2, etc.) aan te passen
Terug

DiSEqC-instellingen DSR ontvanger

Je kunt de DiSEqC-instellingen aanpassen in het menu van de DSR-ontvangers:

  1. Druk op de menu-knop van deze ontvanger
  2. Selecteer 'Instellingen' en druk op OK
  3. Selecteer 'Satellietontvanger' en druk op OK
  4. Voer de pincode in (standaard 1234)
  5. Selecteer 'Uitgebreide instellingen' en druk op OK
  6. Selecteer 'Snel zenderlijst inladen' en druk op OK
  7. Selecteer 'Wijzig DiSEqC instellingen' en druk op OK
  8. Hier kun je de satellieten toewijzen aan de vier DiSEqC-poorten

Belangrijke opmerking: Selecteer nadat je de instellingen hebt aangepast de optie 'Opnemen' en druk op OK om de instellingen op te slaan.

Terug

Geen signaal op kanaal 14 (ASTRA 3, 23,5)

Als je alleen geen signaal hebt op kanaal 14 (Info en Nieuws) maar wel op kanaal 80 (BVN) ontbreekt het signaal op ASTRA 3. Hoe je dit kunt oplossen is afhankelijk van de manier waarop je Duo- of TripleLNB gemonteerd is op de schotel. Dit kan bij installatie gedaan zijn op twee verschillende manieren:

  • Met het pootje voor ASTRA 3 in de arm (van voor de schotel gezien links)
  • Met het pootje voor ASTRA 1 in de arm (van voor de schotel gezien rechts)

Met welk "pootje" is de LNB in de arm van de schotel gemonteerd?

ASTRA 23,5 in de arm (links)ASTRA 19,2 in de arm (Rechts) Terug

Geen signaal op kanaal 80 (ASTRA 1, 19,2)

Als je alleen geen signaal hebt op kanaal 80 (BVN) maar wel op kanaal 14 (Info en Nieuws) ontbreekt het signaal op ASTRA 1. Hoe je dit kunt oplossen is afhankelijk van de manier waarop je Duo- of TripleLNB gemonteerd is op de schotel. Dit kan bij installatie gedaan zijn op twee verschillende manieren:

  • Met het pootje voor ASTRA 3 in de arm (van voor de schotel gezien links)
  • Met het pootje voor ASTRA 1 in de arm (van voor de schotel gezien rechts)

Met welk "pootje" is de LNB in de arm van de schotel gemonteerd?

ASTRA 23,5 in de arm (links)ASTRA 19,2 in de arm (Rechts) Terug

DuoLNB afstellen

Het signaalprobleem wordt veroorzaakt door de afstelling van de DuoLNB. Je kunt dit verhelpen door de DuoLNB een beetje bij te stellen. Dit kun je het beste met z'n tweeën doen: één kijkt naar het signaal, de ander past de afstelling

  1. Zoek de signaalsterkte op in het menu van de ontvanger
  2. Zorg ervoor dat de ontvanger het signaal toont van de satelliet waarvan het signaal onvoldoende is
  3. Draai de kop een beetje schuin/minder schuin totdat het signaal verbetert

Gebruik voor uitgebreide informatie over het afstellen van je DuoLNB de handleiding.

DuoLNB Installeren

Aanhoudende problemen

Kun je het probleem niet oplossen met de beschreven stappen? Dan dient de schotel mogelijk in het geheel opnieuw te worden uitgericht.

Terug

Probleem niet opgelost

Jammer dat je het probleem met behulp van deze pagina niet hebt kunnen oplossen!

Neem contact op met onze klantenservice zodat een medewerker je verder kan helpen.

Contact opnemen via chat Contact opnemen via webcare Telefonisch contact opnemen