Je schotel onderhouden: best belangrijk!
Terug naar de blog

Je schotel onderhouden: best belangrijk!

4-11-2021 Durf te vragen

De schotel waarmee je het signaal voor satelliet-tv ontvangt: je kijkt er waarschijnlijk niet elke dag naar om. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, want de schotels van Canal Digitaal zijn sterk en hebben weinig onderhoud nodig. Als de schotel niet goed uitgericht staat, kan dit de beeldkwaliteit van je televisie beïnvloeden. Daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten! Daarom bespreken we in dit blog een checklist die je kunt afwerken om te zorgen dat je schotel optimaal staat uitgericht. Succes!

1. Is de satelliet-tv nog goed uitgericht?

Het kan zo zijn dat het ontvangst van het satellietsignaal na verloop van tijd verslechtert. Een mogelijk oorzaak is dat je schotel of ontvangstkop (LNB) dan niet meer goed staat uitgericht. Een schotel uitrichten klinkt misschien ingewikkeld en moeilijk, maar dat is het zeker niet. 

2. Vervang eventueel de coaxkabel

Is het signaal daarna nog altijd niet optimaal? Overweeg dan de coaxkabel of coaxkabels te vervangen. Dit zijn de kabels die de schotel met de ontvanger verbinden. Zeker een goedkope coaxkabel kan na een tijd gebreken vertonen. Hierdoor wordt de signaalsterkte mogelijk beïnvloed. Een nieuwe kabel zorgt er dan voor dat de beeldkwaliteit weer optimaal is.

3. Ontvangstkop (LNB) opnieuw afstellen

Niet alleen je schotelantenne dient goed uitgericht te staan, ook je LNB dient in de juiste stand te staan. De juiste stand is niet kaarsrecht, maar enigszins schuin. Hoe schuin je de LNB dient af te stellen is afhankelijk van de geografische locatie waar je de schotel en de LNB gebruikt. In Nederland dient de LNB in een stand van 12 graden te staan.

Wat als het beeld nog steeds stoort?

Met het afwerken van deze checklist, zou de beeldkwaliteit optimaal moeten zijn. Je kunt dit controleren via het gebruikersmenu van je ontvanger. Ga naar het menu waar je de signaalsterkte en de signaalkwaliteit kunt meten. Hier lees je eenvoudig de waarden af die aangeven hoe goed je op dat moment het satellietsignaal ontvangt. Zijn die waarden erg laag, dan raden wij aan dat je de hulp inroept van professionele hulp bij een van de verkooppunten van Canal Digitaal. De medewerkers daar kunnen je helpen bij een probleem met de ontvangst van satelliet-tv.