Automatische schotels

Het beste beeld met je automatische schotel

Opmerking: Ben je in het bezit van een Oyster Vison II met een witte stuurkast een een antracietgrijze bediening? Dan kan deze niet meer updaten na versie 2.62. Neem contact op met je installateur voor meer informatie.

Naast de reguliere schotels (op driepoot of muurbeugel) kun je voor de ontvangst van je Canal Digitaal abonnement ook gebruik maken van een automatische schotel. Makkelijk, want je hoeft de schotel niet zelf te richten.

Er zijn verschillende typen schotelantennes, allen met eigen bijzondere kenmerken.

Volautomatische schotels

Een volautomatische schotel is een schotel die wordt aangestuurd door de ontvanger. Wanneer je afstemt op een zender die uitzendt van een andere satelliet dan waar de schotel op dat moment op is uitgericht, ontvangt de schotel van de ontvanger nieuwe informatie.

Met deze informatie bepaalt de schotel hoeveel graden gedraaid moet worden om het signaal van de zender te kunnen ontvangen.

Halfautomatische schotel

Met een halfautomatische schotel ben je nog steeds voorzien van het gemak van een automatische uitrichting, maar ben je voor in de aanschaf een stuk goedkoper uit. In dit geval wordt de schotel niet aangestuurd door de ontvanger, maar moet je zelf de satelliet selecteren waarop je wilt uitrichten.

Voor het uitrichten gebruik je dikwijls een bedieningspaneel waarop je de satelliet kunt selecteren.

Veelvoorkomende problemen met automatische schotels

De schotel blijft draaien of klapt weer in

Als je schotelantenne niet stopt met draaien, of na een periode van draaien automatisch weer inklapt kan dit meerdere oorzaken hebben.

Nog geen GPS-Positie bepaald

Wanneer je beschikt over een van de nieuwere schotelantenne's kan het voorkomen dat de schotel voor een goede uitrichting een GPS-positie moet bepalen.

Is dit het geval? Geef de schotel dan even de tijd om de positie te bepalen, dit kan tot wel 15 minuten duren.

Geen vrij zicht

Als de schotel de opgevraagde satelliet niet kan vinden, kan het voorkomen dat de schotel blijft draaien of automatisch inklapt. Zoek in dit geval een betere plaats voor je camper/caravan/schotel.

Onjuiste transpondergegevens

Als de transpondergegevens in de software van de schotel niet juist (meer) zijn, kan deze niet meer juist uitrichten. Je dient in dit geval de software van de schotel te updaten.

Bij sommige schotels kun je dit zelf doen met een USB-stick of een (bijgeleverde) datakabel. Met een beetje pech moet je terug naar de installateur om dit voor je te laten doen.

Weet je niet hoe dit moet? Raadpleeg dan de documentatie van de fabrikant of neem contact op met je installateur.

De schotel klapt niet uit of in

Als je problemen ervaart met de mechanische aspecten van een automatische schotel kan dit veroorzaakt worden door verschillende problemen. Raadpleeg onderstaande lijst voor meer informatie.

Belangrijk: Weet je niet zeker of wat je doet goed of slecht is voor het mechanisme? Neem dan altijd contact op met de leverancier.

Canal Digitaal accepteert geen verantwoordelijkheid voor defecte apparatuur van derden!
  1. Haal alle spanning van de schotel en bedieningspaneel (alle kabels los) en wacht een minuut. Sluit hierna alles weer aan.
  2. Controleer of de schotel gezekerd is en of deze zekering nog in orde is. Controleer documentatie van de fabrikant voor meer informatie over zekering.
  3. Vorst? Controleer of het mechanisme niet vastgevroren is. Indien vastgevroren kun je deze ontdooien met bijvoorbeeld warme lucht (föhn).
Geen rechten

Alles naar behoren functioneert maar je toch geen beeld krijgt, kan dit veroorzaakt worden door de werking van de smartcard en/of CI-module. Controleer daarom het volgende.

  • Is de CI-module correct geplaatst? In de meeste gevallen is dit met de sticker en de chip van de smartcard omhoog.
  • Is het abonnement actief?
  • Heeft de smartcard de laatste rechten? Deze kun je ontvangen door de ontvanger/tv één uur af te stemmen op NPO1 HD. Je ontvangt vanzelf de nieuwe rechten.